Hvis du nogensinde har surfet i verdenen af online spil, vil du formentligt allerede kende til det store udbud af alverdens spil, der tilbydes på disse sites. Men hvorfor har online casinoer så store spilkataloger? Og er det nødvendigt? Det har vi set nærmere på i artiklen her.
Teknologien udvikler sig hele tiden
Vi lever i en verden, hvor forskellige former for teknologi er blevet vores daglige følgesvende. De fleste af os er afhængige af vores mobil til selv de mindste af dagligdagens gøremål. Lige fra at holde styr på husstandens kalender til online shopping.
Teknologien er på alle måder blevet en naturlig forlængelse af os selv. Og udbuddet af devices og diverse former for gadgets er i konstant udvikling. Men i kraft af at vi bliver mere fortrolige med og afhængige af vores teknologi, stiger vores krav tilsvarende. Derfor er det alfa og omega, at producenterne kan imødekomme forventningerne til produkterne og være nyskabende. Det gælder ikke mindst, når det drejer sig om spil og underholdning.
Måske husker du ”de gode gamle dage”, hvor et spil Snake på din Nokia 8310 var topmålet af underholdning? Eller måske var du heldig at kunne spille Kabale eller Minestryger på din første pc? Ville du tage til takke med disse spilmuligheder i dag? Næppe. Formentlig er du allerede vokset fra spil, der udkom for blot 2 eller 5 år siden?
Dette behov for konstant fornyelse er spiludbyderne nødt til at efterkomme ved hele tiden at udvikle nye spil. Denne nyskabende tendens ses blandt andet hos Comeon Online Casino, hvor der kontinuerligt udvikles nye spil til brugerne, så deres udbud hele tiden er i tråd med brugernes ønsker og teknologiens udvikling. Og som følge af den rivende spiludvikling, stiger det samlede antal af spil i spilkataloget naturligvis.
Spil vækker minder
Selvom teknologien og skiftende behov hos brugeren gør det nødvendigt at skabe nye muligheder for spil, så er der også tendenser, der peger på en anden årsag til de store spilkataloger blandt online casinoerne.
For selvom nytænkning, innovationen og overraskelse i høj grad er afgørende for at lykkedes som spiludbyder, så bygger vores spilleglæde også på nostalgi. Og de fleste af os har minder omhandlende spil med os i bagagen, som vi gerne vil genopleve. Fordi det hensætter os i en nostalgisk tidslomme.
Det er samme tendens, der gør sig gældende, når vi vælger at se den samme tv-serie igen og igen, selvom vi kender indholdet til hudløshed og kan alle replikker udenad. Derfor vælger streamingtjenesterne også at have populært, ældre indhold på deres platforme. Fordi tjenesterne netop er bevidste om, at klassiske serier kan trække ”nostalgiske forbrugere” til sitet.
Et godt eksempel på de nostalgiske tv-seriers værdi findes hos HBO Nordic, der for nyligt erhvervede rettighederne til Venner fra Netflix, hvilket førte til et mindre ramaskrig blandt Netflix’ brugere, der indtil da havde haft serien i deres katalog.
Vores hjerne har brug for at blive udfordret
Vi kommer ikke udenom det faktum, at spiludbyderne naturligvis gerne vil holde på kunderne og tilbyde dem et godt og langtidsholdbart produkt. Og ligesom det gør sig gældende for eksempelvis restauranter, er man som spiludbyder også nødt til at ændre lidt på menuen for at optimere ydelsen og gøre kunderne tilfredse.
For vores hjernebark er ikke anderledes end vores smagsløg. Den vænner sig til ensformighed. Og det bryder den sig bestemt ikke om. Derimod har hjernen brug for udfordringer og uventede stimuli for at holde sig i form. Og det kan den blandt andet opnå gennem udfordrende og nyskabende spil.